تلفن تماس: 021-45863
اطلاعیــه شماره 2226

رسانه‌ها، هیجانی عمل نکنند

شنبه، 17 اسفند ماه 1398

 ایجاد فضای ناامیدی، ناامنی و تحقیر کردن سیستم بهداشتی کشور موجب افزایش فضای آشفتگی، بحران‌زدگی، بی‌ثباتی و استرس در افراد جامعه می‌شود. در حال حاضر این بیماری)کووید 19) ناشناخته است و نظام بهداشتی ما را نیز غافلگیر کرده است. رسانه‌ها می‌توانند با تولید محتوای انگیزشی به کمک روحیه بخشی این سیستم وارد عمل شوند. رسانه‌ها منابع خبری خود را از منابع رسمی، مرتبط و موثق دریافت کنند و در این زمینه بسیار شفاف و صادقانه عمل کنند تا مردم برای کسب اطلاعات در این زمینه به رسانه‌های غیر رسمی مراجعه نکنند. اطلاع رسانی شفاف، دقیق و به لحظه از مهم‌ترین راهکارهای مواجهه و مقابله با این ویروس ناخوانده است.
اطلاع رسانی از مراحل بیماری، راه‌های انتقال آن، مبتلایان، جان باختگان و افرادی که بهبود یافتند کمک بزرگی برای مقابله با این بیماری است. رسانه‌ها و فعالان شبکه‌های اجتماعی و اصحاب رسانه، در مواجهه با خطرات و بحران‌ها هیجانی عمل نکنند. مردم و کاربران شبکه‌های اجتماعی نباید خبرها را بدون منبع معتبر و موثق انتشار دهند. شناسایی خبرهای‌جعلی یا «فیک نیوز» آسان نیست، ولی چند نکته وجود دارد که باید به آن توجه شود، ابتدا به خبرها با دید شک بنگرید، سرخط خبرهای جعلی اغلب جالب هستند و با حروف بزرگ و علامت تعجب نوشته می‌شوند، اگر سرخط خبر باورناپذیر باشد این احتمال هست که خبر جعلی باشد. همچنین به منبع خبر توجه کنید و مطمئن شوید که خبر از منبعی معتبر به دست شما رسیده است. اگر خبر از وب سایتی به دست شما رسیده که برایتان آشنا نیست درباره‌ آن وب سایت اطلاعاتی کسب کنید. همچنین به فرمت‌های نامتعارف توجه کنید، بسیاری از خبرهای جعلی در خود خطاهای املایی و گرامری دارند و نیز فرمت ظاهریشان غیرعادی است. به عکس‌ها توجه کنید، گزارش‌های خبری جعلی، اغلب با عکس‌ها یا ویدئوهای دست‌کاری‌ شده همراه هستند. گاهی عکس مورد نظر معتبر است اما در جایی غیر از پیش‌زمینه‌ خودش به کار رفته است. به تاریخ خبرها توجه کنید، گزارش‌های خبری جعلی ممکن است زمان‌بندی‌هایی داشته باشند که بی‌معنا باشند و یا ممکن است در آن‌ها، زمان رخداد را تغییر دهند. هم‌چنین شواهد را چک کنید، منابعی که در آن‌ها نام نویسنده آمده است را بررسی کنید. نبود هیچ منبعی یا بی‌نام بودن نویسنده می‌تواند نشانه‌ جعلی بودن خبر باشد. دقت کنید که خبر یا گزارشی را منبع دیگری منتشر نکرده باشد که این موضوع  می‌تواند نشانه‌ جعلی بودن آن باشد و آیا خبر طنز است؟ گاهی دشوار است میان خبر جعلی و مطلب فکاهی تمایز بگذاریم. برخی خبرها عمداً دروغ هستند با نگاهی انتقادی درباره‌ خبرهایی که می‌خوانید، بیندیشید و فقط آن‌هایی را هم‌رسانی (بازنشر) کنید که می‌دانید موثق هستند. در پایان امیدواریم تمامی امکانات پزشکی و بودجه‌های بهداشتی در خدمت کادر اجرایی درگیر با این مسئله قرار بگیرد تا سلامت کادر درمان حفظ شود و بتوانند موثرتر در خط اول مبارزه با کرونا عمل کنند و در این میان رسانه‌ها هم به وظیفه و مسوولیت اصلی و ذاتی خود عمل کنند
یادداشت ارسالی از مهدی هاشملو( کارشناس رسانه) به مرکز رسانه و اطلاع رسانی شبکه بادران

رسانه‌ها، هیجانی عمل نکنند