تلفن تماس: 021-45863
اطلاعیــه شماره 362

گزارش پژوهشی خبرگزاری صدا و سیما در خصوص بازاریابی شبکه ای

پنجشنبه، 23 دي ماه 1395

چکیده مصاحبه پژوهشی:
- بازاریابی شبکه ­ای، در واقع بازاریابی چند لایه، از افراد است برای رساندن یک محصول به مصرف کننده
- نظر شورای نگهبان، در جلسه مورخ 19/ 8/ 1395، در خصوص شرعی بودن بازاریابی شبکه­ ای: «موارد سئوال فی­ نفسه خلاف موازین شرع شناخته نشد».
- بازاریابی شبکه­ ای، با توجه به تجمیع فرآیند­های تولید، فروش و بازاریابی در یک شرکت، امکان ویژه­ ای را جهت نام و نشان سازی (برند سازی) فراهم خواهد­ کرد.

پژوهش خبری صدا وسیما: بازاریابی شبکه ­ای یا چند سطحی  ( network marketing ) که اخیرا به بحثی جنجال برانگیز در دنیا تبدیل شده، در واقع بازاریابی چند لایه، از افراد است برای رساندن یک محصول به مصرف کننده. نماینده فروش در این شبکه، جذب مشتری و همچنین آموزش نیروهای تازه وارد را به عهده دارد. به نحوی که هر بازاریاب با معرفی بازاریاب دیگر به عنوان زیر مجموعه خود و ارائه آموزش لازم، مدیریت و سازماندهی آنان با ایجاد گروه فروش موجب گسترش و افزایش فروش می گردد. هرگاه جمله «در صورت معرفی یک نفر به ما، در خرید بعدی تخفیف خواهید داشت» شنیده شود، یعنی به نوعی بازاریابی چند سطحی وجود دارد. در بعضی موارد بقاء یک شغل به همین معرفی مشتریان وابسته می­ شود. شغل ­هایی مثل پزشکان و دندانپزشکان یا حسابداران ... پژوهش حاضر به بررسی نقش بازاریابی شبکه ­ای سالم بر اشتغال پایدار و قوانین حاکم بر این نوع بازار، از سه زاویه پرداخته است:
- مصاحبه با مدیرعامل موفق یک شرکت بازاریابی
- بررسی قانونی و فقهی بازاریابی شبکه ­ای
- از نگاه بخش دولتی یعنی وزارت صنعت، معدن و تجارت

جهت مطالعه این مقاله پژوهشی میتوانید به آدرس روبرو مراجعه کنید. (لینک مقاله در خبرگزاری صدا و سیما)